tisdag 14 april 2009

Allt från bygglov till golv

Nu tycker vi att det är dags att vi ska få bygglovet. Förstår inte varför det ska ta sån tid. Bara de inte kommer och säger att huset inte passar in i miljön, vad gör man då? Det blir väl ett senare problem...

Pratade med Per och Peter på Etikhus idag och som det ser ut nu så kan vi komma igång den 1 juni och då hinner de få täckt huset före semestern. Har äntligen skrivit på ritningarna nu efter vi fixat till lite småsaker. Men när jag precis skulle gå så frågade Peter mig om han eller jag skulle boka in ett möte för byggsamråd. Lite förvirrat svarade jag att de gärna får göra det, när jag väl kom till bilen tänkte jag efter och insåg att jag inte ens hade koll på vad ett byggsamråd innebar. Klantigt att inte fråga men man vill ju inte framstå som dum! Så istället ringde jag mamma på vägen hem då hon har koll på detta för att hon själv varit inne i byggkarusellen för bara ett år sedan. Jag gick även in på Varbergs Kommuns hemsida och där stod det följande:

När bygganmälan lämnats in ska byggnadsnämnden snarast kalla till byggsamråd, om det inte är uppenbart att det inte behövs. Byggsamråd skall dock alltid hållas om en byggherre begär det. Vid samrådet klargörs byggherrens skyldigheter, samt byggnadsnämndens roll i byggprocessen. Nämnden och byggherren går igenom arbetenas planering, tillsyns- och kontrollåtgärder samt den samordning som behövs. Vid samrådet ska det diskuteras vilken kontroll av samhällskraven som är nödvändig.
Till byggsamrådet kallas även den som anmälts som kvalitetsansvarig. Det är också lämpligt om en eventuell entreprenör medverkar vid samrådet. Vid samrådet gås kontrollplanen igenom och när den godkänts av handläggaren utgör den en checklista för vilka kontroller och intyg som skall redovisas till byggnadsnämnden. Ett protokoll över samrådet skall föras och skickas till byggherren.


Då Ulf på Etikhus är vår kvalitetsansvarig så kom jag ändå fram till att det är lika bra att han bokar det mötet. Känns skönt att ha med honom som stöd, vet inte vad jag ska säga till kommunen och det vet inte Tobias heller, jag lovar! Jag är väl den som har koll på det mesta men det är mest på grund av mitt kontroll-behov, tack för den egenskapen pappa! För en vecka sedan ringde en kille från Miljö och hälsa, Tobias svarade och efter bara en knapp minut så sa han, du ska få prata med min tjej hon har bättre koll på detta. Insåg att jag var nästintill var bättre inläst på avlopp än killen från kommunen och så tycker jag ofta att det känns. På HTH sa Anja att hon tyckte att jag hade sån koll att jag kunde börja jobba, jag kunde t.o.m. svara på en fråga från en kund som inte personalen kunde svara på. Kan man jobba som husexpert tror ni? Det vore nog ett jobb för mig efter detta är klart? Skämt o sido, jag tycker ju att det är roligt och det är ju också därför jag läser in mig på allt!

Här ska ni få se på golvet vi har tittat på, visst är det fint? Tarketts 14 mm ekplank med fasning på längdsidorna..

Bilden är tagen från www.tarkett.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar