fredag 3 april 2009

Värmepumpar?

Finns det ingen kunnig människa som kan hjälpa mig med valet av värmepump, det håller på att driva mig till vansinne! Just nu står vi i valet mellan en IVT 695 Twin som både är en jord/berg- och frånluftsvärmepump och en IVT Greenline HT Plus C7 som är en ren jord/bergvärmepump. Vi vill ju ta värmen från jorden för att vi har en tomt på 2000 kvadratmeter och som innehåller lera, vilket är optimalt för just jordvärme. Men Etikhus verkar vara mer positivt inställda till bergvärme av någon anledning. Jag tror ändå att vi kommer köra på jordvärme då vi vet flera i Blixtorp som har det.

Ovanstående skrev jag i förmiddags när jag praktiskt taget rev mitt hår i förtvivlan för att jag inte förstod de olika systemet men till slut fick jag prata med en kunnig kille som själv installerar värmepumpar från IVT och efter en stund förstod jag att IVT Greenline HT Plus C7 skulle vara bäst för oss i och med att vi behöver en extra varmvattenbehållare. Jag säger bara, jag kommer vara fullfjädrad snickare, arkitekt, rörmockare och elektriker när detta huset är klart. Jag ifrågasätter allt, jag är förmodligen en jobbig kund, detta gör att alla beslut blir väldigt svåra men förhoppningsvis blir de igenomtänkta.

Har också hunnit åka till Kinna idag för att titta på braskaminen som jag skrev om nedan. Den var fin i verkligheten också så en sån slår vi till på. En sak ur världen i alla fall, ska bara förklara för Etikhus att den visst går att förses med tilluft från bottenplattan. Deras leverantör trodde tydligen inte det man då jag som sagt ifrågasätter allt fick jag reda på idag att det visst är möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar